Akne & akneärr

Det första steget mot en aknefri och jämn hudstruktur med mindre porer

Akne är ett samlingsnamn för en, många gånger underbehandlad, hudåkomma som påverkar livskvaliteté och självkänsla. MyBeauty Clinic erbjuder en rad effektiva metoder, som kan användas enskilt eller i kombination, för att läka ut och förebygga akne, förbättra din hudton och hudstruktur efter akneärr eller minska synliga porer. Som vid de flesta andra hudåkommor ger kombinationen av en daglig hudvårdsrutin och klinikbehandlingar de mest gynnsamma resultaten – men vi anpassar oss alltid till dig och dina önskemål.

placeholder.png

Vanliga frågor om Akne & akneärr

Akne är en bakteriell inflammation i talgkörtlarna som leder till röda prickar/fläckar med en vit prick (ytlig varblåsa) eller djupare knölar (cystor) Vanligen förekommer akne i ansiktet, på bröstkorgen eller ryggen eftersom talgkörtlarna är fler och större i de områdena. I den så kallade t-zonen (panna, näsa, haka) finns fler talgkörtlar som gör att huden blir fetare och förekomsten av akne, eller finnar, är vanligare i detta område medan huden kan vara torr i andra områden.

Det finns många olika orsaker till akne och oren hud som ärftlighet, hormonella förändringar under puberteten, vid menstruation eller graviditet men också livsstilsfaktorer som kost, stress eller UV-strålar, föroreningar och vissa läkemedel.

De två har dock inga större samband – vuxenakne kan man drabbas av oavsett om man haft det i unga år eller inte. I många fall kan akne vulgaris och akne tarda behandlas med professionell hudvård, däremot kräver grövre akne, så kallad cystisk akne ofta medicinsk behandling.

Man kan gruppera akne beroende på dess egenskaper och ju djupare inflammationen ligger desto kraftigare är aknen. Akne vulgaris (komedoakne), papulopustulös akne (mild, medelsvår och svår form) och cystisk akne är vanliga benämningar på olika typer av akne.

Vad just du behöver är individuellt och behöver anpassas utifrån hudtyp och hudtillstånd och vi välkomnar dig för en en kostnadsfri konsultation hos oss på MyBeauty Clinic.
Klinikbehandlingar kombineras alltid med produkter för hemmavård som är en oundviklig del av och grund för läkning. Det finns en uppsjö av produkter med icke-komedogent innehåll som minskar risken för tilltäppta porer och akne. Fel användande av produkter med aktivt innehåll kan leda till ökad akne eller andra hudbesvär som en mycket reaktiv, känslig, hud till följd av överbehandling eller innehåll som triggar huden på ett negativt sätt.

Det finns olika syror som våra hudterapeuter använder och kombinerar vid klinikbehandlingar utifrån dina behov. och anpassar till dina behov. Exempelvis har Salicylsyra antiinflammatoriska egenskaper och Glykolsyra kan lösa upp döda hudceller och förhindra tilltäpptheter i huden.

En utläkt akne kan lämna ärr i form av en ojämn hudstruktur eller pigmenteringar som kan vara svåra att dölja med make-up och täckande produkter. Ärr kan vara atrofiska med gropar och insjunkningar eller hypertrofiska (keloida ärr) som är upphöjningar och grövre på grund överproduktion av kollagen under läkningsprocessen.

Inflammationen i samband med akne kan leda till PIH (Postinflammatorisk hyperpigmentering) vilket vi på MyBeauty Clinic har stor erfarenhet av att behandla.

MyBeauty Clinic skräddarsyr alltid behandlingarna beroende på vilken sorts ärr du har. Vi tar också hänsyn till hudtyp, var på kroppen de sitter och personliga förutsättningar. Många gånger kombineras flera av våra effektiva behandlingar som exempelvis kemisk peeling, Dermapen, laser och injektioner.

Värmen från laserstrålarna har en antibakteriell påverkan som minskar inflammationen i huden, eliminerar stora talgkörtlar samt förbättrar och påskyndar läkningsprocessen.

Hormonell akne beror på en obalans av androgener (hormoner) vilka gör huden fetare med en överproduktion av talg vilket kan ge akneutslag och är mycket vanligt under puberteten. Akne kan även uppstå i vuxen ålder, vuxenakne (akne tarda) där hormonella förändringar i kroppen som menstruation, graviditet, preventivmedel kan ge akne. Ibland är det svårt att skilja vuxenakne från hudsjukdomen Rosacea.

Vid en förhöjd produktion av ytliga celler täpps porernas öppningar till och det finns så kallade öppna och stänga pormaskar – komedoner. Den öppna innebär att celler och talg blir mörkt i kontakt med luft. Vid stängda komedoner ligger blandningen kvar under huden och ses som vita pormaskar.

Ofta beror porstorleken på dina gener eller att du har en fetare hudtyp med överproduktion av fett i talgkörtlarna. En grundläggande rutin för daglig hudvård är en bra grund och regelbundna klinikbehandlingar är ett utmärkt komplement till hemmavården som förbättrar din hudhälsa både på kort och lång sikt.

Vi på MyBeauty Clinic hjälper dig gärna att hitta rätt genom individuell kostnadsfri rådgivning kring vad som passar din hud.

Ibland reagerar huden på bakterietillväxten genom att frisätta inflammatoriska ämnen. Blodkärlen vidgas och kan ses som röda märken eller allmän rodnad på huden. Om aknen ses ihop med generell rodnad, ofta på kinder eller näsa, kan man ha Akne rosacea.

Ibland tänker man inte på att skägget bör vårdas på samma sätt som håret på huvudet för en god hudhälsa. Läs gärna mer om skägg, akne och andra skäggrelaterade åkommor.

I en kemisk peeling används olika syror för att behandla det önskade hudområdet. Genom att peelingen tar bort döda hudceller och den översta huden minskar uppkomsten av hyperpigmentering och pigmentfläckar. Djupare typer av kemisk peeling kan tränga längre ner i huden och ge mer resultat.

Det är din egen upplevelse av omfattningen som aknen påverkar dig men vid stora och svårläkta utbrott av akne som går djupt ner i huden rekommenderar vi alltid att du vänder dig till en läkare för bedömning och eventuell behandling med läkemedel. Det finns olika sorters läkemedel som lokalbehandling med krämer/salvor eller i tablettform. Vilken behandling som passar beror på vilken typ av akne du har. Oavsett behandling är ett bra solskydd året runt viktigt huden blir tunnare eller extra känslig av behandlingen samt minska risken för kvarstående pigmenteringar på huden.