Hyperpigmentering

Områden med ojämn hudton är mycket vanligt och många söker sig till oss på MyBeauty Clinic för att få hjälp att reducera envisa pigmenteringar. Det finns olika orsaker till hyperpigmentering och vår personal har lång erfarenhet av att anpassa och utföra den behandling som passar just dig bäst. För att optimera resultaten i samband med klinikbehandlingar och förhindra uppkomst av nya pigmenteringar, ger din behandlare dig gärna individuella råd och rekommendationer om vilka produkter du bör använda i din dagliga hudvårdsrutin.

För individuell rådgivning – boka en konsultation/tid på en av våra kliniker.

efter-behandling-av-cosmelan-mybeauty-clinic

Vanliga frågor om Hyperpigmentering

Pigmentering är ett vanligt problem för många av de kunder vi möter hos MyBeauty Clinic och orsakas av en under- eller överproduktion av pigmentgivande celler: Melanin.

I vissa områden produceras ett överskott av Melanin och skapar en överpigmentering i epidermis när pigmentcellerna klumpar ihop sig och ses som en mörk fläck eller område på huden.

Det finns olika sorters hyperpigmentering eller pigmentfläckar som orsakas av olika faktorer, exempelvis solskador (Lentigo) eller hormonella förändringar (Melasma).

Det finns många orsaker till hyperpigmentering och vilket djup i huden som finns på, långvarig exponering av solljus är en av de vanligaste orsakerna – så kallade åldersfläckar, mörka pigmenterade områden i huden, som ofta ökar när vi åldras. Dessa orsakas ofta av solexponering och ses vanligen på områden som utsätts extra för oskyddad exponering av UV-strålning som ansikte, händer och dekolletage. Hyperpigmentering kan även uppkomma i samband med hormonella förändringar (Melasma/Kloasma), ålder, ärftlighet och genetik, brännskada, infektioner eller sjukdomar.

Avsaknad av pigment vilket gör vissa områden på huden ljusare än omkringliggande hud. Det kan bero på en brist av Melanocyter som skapar pigmentceller eller en låg aktivitet hos dessa. Är huden helt opigmenterad kallar vi det depigmentering. Vanligen är det enstaka, specifika, områden eller hela kroppen. Kan bero på genetik, infektion, kemisk påverkan (produkter), brännskada eller sjukdomar som Vitiligo.

Hos MyBeauty Clinic erbjuder vi flera olika behandlingsformer för att reducera och minska hyperpigmentering. Vi välkomnar dig för en kostnadsfri, individuell, konsultation för personlig rådgivning utifrån dina behov och önskemål.

Absolut, ett riktigt bra solskydd på SPF 30 eller SPF 50 som skyddar mot UVA- och UVB-strålar. Gärna ett kombinerat fysikaliskt och kemiskt skydd och använd året runt oavsett väderlek.

Hudbristningar eller striae uppstår när huden tänjs ut vilket skapar en nedbrytning av bindväven. Vid graviditet eller snabb viktuppgång på områden som mage, bröst, armar, lår eller höfter. I början har de ofta en röd eller rödlila färg men bleknar och blir så småningom vita.

Fräknar är genetiskt orsakade men blir mörkare vid solexponering. men kan också uppkomma i områden på huden som regelbundet exponeras för sol. De är släta när man känner på dem och mer avgränsade i sin form än exempelvis åldersfläckar eller melasma.

Födelsemärken eller leverfläckar är till skillnad från fräknar ofta lätt upphöjda från huden och innehåller extra mycket pigment. De förekommer överallt på kroppen och kan skilja sig i storlek, färg och form. Ofta ofarliga. Kan komma i olika åldrar från de första åren fram till cirka 30-årsåldern. Det är viktigt att de bedömts av en läkare innan du bokar tid för att ta bort födelsemärken då man ibland måste skicka märket på analys, så kallad PAD för att utesluta ”förändringar”: Du ska även söka vårdcentral för bedömning om de blir såriga, ändrar färg/form, kliar eller blöder.

Det finns flera typer av Melasma eller Kloasma beroende på vilket/vilka hudlager pigmenteringen finns. en form av hyperpigmentering som är vanlig hos kvinnor under eller efter en graviditet. Pigmenteringen kan ses ofta ses som stora mörka områden i ansiktet eller på kroppen, vanligen i panna, på näsan, kinderna, överläpp,
Epidermal: överhuden med väl avgränsade områden. Dermal-melasma djupare lager i läderhuden och ser mer blå-grå fläckar. Eller blandad form – brunt grått pigment.

Postinflammatoriska pigmenteringar (PIH) kan uppkomma efter en inflammation i huden, inte sällan efter akne. När inflammationen läkt blir huden blir mörkare och missfärgad. PIH kan även vara rödaktiga, brunsvarta, rosaröda beroende på hudton eller sakna pigment (hypopigmentering) beroende på hur kraftig inflammationen i huden varit.

Det finns olika klinikbehandlingar för att förbättra pigmenteringar. Bland annat kemisk peeling eller Nordlys IPL.

Vid ljusare pigmenteringar kan ett intensivt serum eller kräm möjligen förbättra huden men klinikbehandlingar är oftast oundvikligt för bästa resultat. Att komplettera med en bra hemmavård för att förebygga nya pigmenteringar är däremot något vi varmt rekommenderar liksom en bra SPF.

I en kemisk peeling används olika syror för att behandla det önskade hudområdet. Genom att peelingen tar bort döda hudceller och den översta huden minskar uppkomsten av hyperpigmentering och pigmentfläckar. Djupare typer av kemisk peeling kan tränga längre ner i huden och ge mer resultat.

Vanligen är pigmentfläckar eller födelsemärken ofarliga men var observant på om de ändrar form, storlek, färg, börjar klia eller blöda. Känner du dig orolig är det viktigt att du uppsöker en läkare för bedömning för att utesluta hudcancerformen Malignt Melanom.